Thursday, January 31, 2019

Beribu batu ke Kg Gual To'Deh

SK GUAL TO'DEH - Seorang pengembara dari Lyon, Perancis merentas benua Asia meninggalkan kenangan yang tidak dilupakannya bersama-sama murid-murid di sekolah ini. Seorang 'hitchhiking' menjelajah Malaysia dari utara ke selatan dan berakhir di Pasir Mas selama hampir 4 bulan. Pada asalnya beliau hanya bercadang untuk berada di Malaysia tidak lebih dari 4 minggu. Andrian, 29 tahun mengembara ke seluruh dunia berbekalkan satu bag galas dan menumpang kereta.
Andrian bersama-sama murid-murid di SK Gual To'Deh. Sepanjang dua di sini, murid-murid di sini sangat teruja dan mereka berkomunikasi di dalam Bahasa Inggeris. Suatu pendedahan yang baik untuk murid-murid di sini mengenali budaya dan cara hidup di benua yang lain.
Saya dan Adrian merupakan antara ahli pengembara dunia di dalam couchsurfing.com. Suatu laman web yang menemukan pengembaran dengan pengembara yang lain. Walaupun kami berbeza dari segi agama, adat dan cara hidup, akan tetapi kami boleh berbual dan berjalan bersama sebagai seorang kawan. Apa yang penting hormat-menghormati di antara satu sama lain.
Inilah akaun saya di dalam couchsurfing.com. Konsep corak pengembaraan ini ialah 'Rasai Pengalaman Tinggal Bersama-sama Orang Tempatan'. Saya pernah ke beberapa buah negara Asia Tenggara menggunakan laman ini. Alhamdulilah saya disambut baik oleh mereka di sana.
Bagi murid-murid di sini, suatu pengalaman baru dapat bertemu dengan pengembara dari serata dunia. Mereka pernah bertemu dengan pengembara dari German, Turkey, Belanda, Argentina dan beberapa buah negara lagi. Sepanjang berada di sini, Andrian meluahkan rasa gembira dan teruja bertemu murid-murid dan baginya murid-murid di sini mempunyai keyakinan diri ketika berbual di dalam Bahasa Inggeris. Diharapkan murid-murid di SK Gual To'Deh akan lebih yakin untuk berkomunikasi dengan orang asing di masa akan datang.

-- GRACIAS --

No comments:

Post a Comment

Banjir Hujung Februari 2022