SILA KLIK DI BAWAH
Selamat Maju Jaya
LUBOK JONG - Assalamualaikum kepada bakal calon-calon UPSR 2019. Saya menulis artikel ini semasa cuti panjang untuk membantu calon-calon memahami lebih lanjut format peperiksaan UPSR yang akan diduduki pada bulan September nanti. Saya berharap calon-calon akan lebih rajin dan pandai mencari bahan-bahan yang terdapat di dalam internet. Tidak terkira banyaknya jika rajin mencari bak kata pepetah, 'di mana ada kemahuan, di situ ada jalan',
SENARAI FORMAT UPSR BARU 2017 KERTAS BAHASA INGGERIS?
- Kertas pemahaman BI – A
- Kertas Penulisan BI – A
- menambah eleman Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam soalan UPSR selepas ini
- Akan mula mengurangkan soalan UPSR yang berbentuk aneka pilihan dan memperbanyakan soalan objektif KBAT yang mana ia turut melibatkan subjek-subjek yang lain.
Rombakan format UPSR 2019 2017 melibatkan kertas Bahasa Inggeris ini dilakukan sebagai langkah Kementerian Pendidikan Malaysia KPM dan juga Lembaga Peperiksaan Malaysia LPM ke arah mahu melihatkan peningkatan penguasaan dikalangan pelajar di Malaysia terutamanya di peringkat sekolah rendah lagi.
Tambahan satu lagi gred A dalam UPSR 2017 sekaliguskan meningkatkan keputusan UPSR bermula tahun depan akan menjadi 6A berbanding 5A tahun sebelum ini.
1. Penulisan Bahasa Melayu A
2. Pemahaman Bahasa Melayu A
3. Matematik A
4. Penulisan Bahasa Inggeris A
5. Pemahaman Bahasa Inggeris A
6. Sains A
Soalannya boleh dikategorikan dua jenis, iaitu bentuk persamaan dan penyelesaian masalah. Lapan hingga sepuluh soalan disoal dalam bentuk persamaan membabitkan nombor dan simbol matematik. Soalan jenis ini boleh dianggap mudah dan calon hanya perlu berhati-hati ketika membuat pengiraan seperti meletak nombor pada nilai tempat, meletak titik perpuluhan di tempat yang betul, mengikut peraturan pengiraan yang betul, contohnya BODMAS, membuat penukaran unit dengan tepat dan berhati-hati ketika membuat pengumpulan semula. Dalam lingkungan 30 lagi soalan adalah jenis penyelesaian masalah yang boleh dilihat dalam dua bentuk penyoalan, iaitu ayat sepenuhnya dan sebahagian dibantu rajah, jadual, graf dan gambar.
Sebelum menjawab, calon perlu membaca soalan sekurang-kurangnya dua kali. Kenal pasti maklumat terdapat dalam soalan. Biasanya soalan penyelesaian masalah mempunyai lebih daripada satu maklumat. Gariskan maklumat penting itu. Calon juga perlu mengecam kata kunci dalam soalan, contohnya ‘bakinya’, ‘yang tinggal’, ‘diberikan sama banyak’, ‘simpanan’, ‘untung’, ‘rugi’, ‘diskaun’ dan sebagainya. Perkara penting calon perlu tahu ialah apakah kehendak soalan. Persoalan inilah yang perlu calon jawab. Kehendak soalan ada dalam ayat terakhir. Setelah mengenal pasti maklumat, kata kunci dan kehendak soalan, rancang pula langkah pengiraannya. Ayat kedua setiap soalan lazimnya merujuk kepada maklumat untuk membuat pengiraan. Perkataan sebelum atau selepas angka dikemukakan lazimnya membantu calon menentukan operasinya (tambah, tolak, darab dan bahagi). Setelah itu tukarkan ayat pernyataan soalan ke dalam bentuk ayat matematik. Pastikan operasi betul digunakan untuk membuat pengiraan. Perlu diingat, bagi menjawab soalan penyelesaian masalah, calon perlu lebih daripada satu operasi dan jalan kerja.
Bagi soalan membabitkan sukatan, pastikan unit disamakan terlebih dulu. Soalan jenis penyelesaian masalah juga banyak dibantu rajah, graf, jadual dan gambar yang memerlukan calon membuat penelitian kerana sebahagian maklumat ada pada rajah disertakan, manakala sebahagian maklumat lagi dalam pernyataan soalan.
Contoh; Pak Abu has 400 durians. He gives 1/5 of the total number of durians to hos neighbours. He sells 3/4 of the remainder. What percentage of the durians is left? Pak Abu ada 400 durian. Dia memberikan 1/5 daripada jumlah durian itu kepada jiran-jirannya. Dia menjual 3/4 daripada baki durian itu. Berapakah peratus durian yang tinggal?
A 5
B 20
C 80
D 240
Seperti disarankan, baca soalan sekurang-kurangnya dua kali dan kenal pasti maklumat dan kata kunci soalan. Tiga maklumat utama, iaitu; (i) Pak Abu ada 400 durian (ii) Dia memberikan 1/5 daripada jumlah durian itu kepada jiran-jirannya. (iii) Dia menjual 3/4 daripada baki durian itu.
Kata kunci ialah baki (remainder), peratus (percentage) dan yang tinggal (left). Kemudian, lihat kehendak soalan. Ayat terakhir soalan ini meminta calon mencari peratus durian yang tinggal. Langkah pertama, cari jumlah durian Pak Abu beri kepada jirannya, iaitu: 1 --- x 400 = 80 5 Seterusnya cari jumlah durian dijual Pak Abu. Perkataan baki (remainder) adalah kata kunci yang amat penting dalam ayat ini. Pengiraan yang betul ialah: 3 --- x ( 400 - 80 ) = 240 4 Langkah seterusnya calon mencari jumlah durian yang tinggal, iaitu: 400 - 80 - 240 = 80 Pada peringkat ini, langkah pengiraan belum lagi selesai. Jika ada calon menjawab 80 sebagai pilihan jawapan, maka ia salah. Ada satu lagi langkah pengiraan yang perlu calon lakukan Iaitu tukarkan kuantiti durian yang tinggal itu kepada peratus, iaitu; 80 ----- x 100% = 20% 400 Jawapan: B (20) Kesilapan yang biasa dilakukan oleh calon ialah ketika membuat pengiraan pada langkah kedua. Ada calon mencari bilangan durian yang dijual berdasarkan jumlah asal durian Pak Abu, iaitu: 3 --- x 400 = 300 4 Seterusnya calon mencari jumlah durian yang tinggal, iaitu: 400 - 80 - 300 = 20 Kemudian calon menukarkannya kepada peratus iaitu: 20 ----- x 100% = 5% 400 Antara kelemahan yang sering dilakukan calon ialah: a) Membaca soalan dan terus mengira mengikut kefahaman sendiri. b) Tidak membuat penelitian terhadap ayat terakhir dan mencari kehendak soalan. c) Terlalu cepat membaca soalan hingga tertinggal maklumat. d) Tidak merujuk rajah, graf, jadual dan gambar diberikan. e) Terus membuat pengiraan tanpa menyemak semula. f) Kurang membina ayat matematik sebelum memulakan pengiraan. g) Lemah membuat tafsiran terhadap perkataan atau ayat yang digunakan. KERTAS 2 Sebahagian besar calon menganggap Kertas 2 mudah berbanding Kertas 1. Pada dasarnya tanggapan itu benar tetapi perlu diingat ia banyak mempengaruhi kedudukan gred keseluruhan bagi subjek Matematik. Jika kurang mahir menjawab Kertas 2, besar kemungkinan calon akan melakukan kesilapan sewaktu memberikan jawapan. Ramai calon gagal mentafsir kehendak soalan terutama bagi jenis penyelesaian masalah. Malah, ada yang tidak dapat menukar masalah dikemukakan dalam soalan ke bentuk ayat matematik. Contoh: 50 biji kek diberikan kepada Adirah dan Izzaty. Adirah mendapat 10 biji lebih daripada Izzaty. Berapakah bilangan kek yang Izzaty dapat? Calon kerap menulis ayat matematik seperti berikut: 50 ÷ 2 - 10 = Langkah menjawab: 25 25 - 10 = 15 ------- 2 ) 50 - 4 ---- 10 - 10 --- Jawapan yang diberikan adalah SALAH. Langkah yang betul adalah seperti berikut: ( 50 - 10 ) ÷ 2 = 50 - 10 = 40 40 ---- = 20 2 Maka, Adirah 30 dan Izzaty 20 Jawapan: 20 Bagi soalan bentuk persamaan atau terus pula, calon gagal menguasai konsep pengiraan sebahagiannya memerlukan beberapa langkah pengiraan sebelum memperoleh jawapan. Sebagai contoh: Convert 109% to a mixed number. Calon kerap memilih 109% adalah 109 9 ----- = 1 --- (jawapan adalah salah) 100 10 Sebenarnya 9% adalah per seratus (hundredths) maka calon perlu menulis: 9 109% = 1 ----- 100 Sejumlah 20 soalan dikemukakan dalam Kertas 2. Antara cirinya ialah bentuk subjektif, perlu menulis langkah pengiraan dengan jelas bagi mendapatkan jawapan. Pemarkahannya berdasarkan tiga aras, iaitu satu markah (5 soalan), dua markah (10 soalan) dan tiga markah (5 soalan). Kesilapan sering dilakukan calon ialah kurang tumpuan dan tidak menunjukkan langkah pengiraan yang jelas. Perhatikan jawapan calon berdasarkan contoh soalan berikut: State the digit value of 6 in the number 0.67 million. Nyatakan nilai digit angka 6 dalam nombor 0.67 juta. Jawapan calon: 60 atau Enam puluh / Sixty or 60 Jawapan diberi salah. Sebabnya calon kurang tumpuan tentang titik perpuluhan mewakili juta/million). Jawapan tepat ialah perpuluhan (decimal) melibatkan juta (million) perlu ada 7 digit dari kiri ke kanan, iaitu: 0.67 million = 0 670 000 600 000 Kesilapan lain sering dilakukan ialah menjawab dalam pecahan (fraction) 6 ---- million 10 Langkah pengiraan perlu ditunjukkan dengan jelas dan tepat mengikut unit diperlukan dalam jawapan. Soalan dua dan tiga markah agak mudah kerana penyoalannya tidak menggunakan ayat terlalu panjang. Banyak soalan dibantu rajah dan gambar. Ini memudahkan calon memahami kehendak soalan. Bagi soalan tiga markah, hampir kesemuanya membabitkan rajah dan jadual. Untuk soalan ini, pastikan pengiraan atau maklumat awal digunakan dalam pengiraan tidak salah nilai. Kesilapan ini menyebabkan pengiraan seterusnya menjadi salah. Secara keseluruhan, calon perlu memberi tumpuan terhadap soalan yang menggunakan ayat dan rajah. Kesilapan kerap berlaku dikaitkan dengan kegagalan calon memahami maksud ayat terakhir atau memberikan jawapan selepas langkah pengiraan dilakukan, sedangkan jawapan sebenar setelah langkah kedua atau ketiga.
Sumber : Berita Harian (26 Ogos 2009)
No comments:
Post a Comment